viewers

Monday, November 16, 2009

Hadiah Pertama Daripada Tuhan

Pertama sekali, sila teliti rajah berikut:


Kalau mata kurang nampak, biar saya terangkan.

Sebermula kisah, saya mengikut galakan ibu serta saudara yang sedang bertugas di MRSM agar mengisi borang permohonan sebagai Pensyarah/Guru di Kolej MARA. Hasil selidik kakak, akhirnya saya dapatlah mengisi peluang yang ada.

Menjengah masa yang ditetapkan bagi senarai permohonan yang telah diterima untuk ditemuduga akhirnya keluar. Dua saudara yang turut mengisi borang menerima khabar baik apabila kedua-duanya berjaya disenarai pendek ke temuduga micro teaching di Perak.

Nasibnya, saya bukan salah seorang yang tersenarai. Rezeki pemberian Tuhan mahu saya bersabar. Ada satu pengumuman yang tertera di laman sesawang MARA menyatakan bagi subjek Biologi, tarikh pemberitahuan adalah seminggu lebih lewat. Maka, dengan niat menenangkan hati yang rungsing serta menjaga harapan ibu yang membukit, saya sabarkan hati untuk seminggu lagi.

Seminggu kemudian, laman sesawang yang serupa saya layari lagi. Kali ini, keputusan yang sama saya perolehi. Berkali-kali nombor mykad saya, saya isikan. Sahlah saya gagal. Niat saya matikan. Harapan saya kuburkan. Impian yang ada menjadi pusara. Cukuplah. Cuba yang lain pula.

Suatu hari, telefon saya menerima panggilan yang tidak dapat saya kenalpastikan daripada siapa. Tidak sempat saya jawab. Saya menghantar mesej bertanya. Senyap. Tiada balasan saya terima.

Terkemudian hari, nombor telefon yang serupa menghantarkan mesejnya buat saya. Penting, katanya. Rujukan www.mara.com.my disertakan. Ada tarikh 18 November tertera. Ada istilah micro teaching juga diselit bersama.

Keputusannya? Telah anda jangkakan. Tuhan hantarkan hadiah ini agak lambat buat saya daripada insan lain yang menerimanya. Adalah hikmahnya itu. Biarpun profesyen ini bukan nombor satu dalam senarai impian saya, namun saya bersyukur sebesar-besarnya atas kurniaan Ilahi ini. Alhamdulillah Ya Rabbi, Ya Allah! Gembiranya tak tertanggung sehingga malamnya saya tak dapat tidur. Berusaha sedaya boleh!

Mungkin ada benarnya kata-kata mereka pada saya apabila saya ngomelkan status pengangguran saya ini:

"Biarlah Ne (Hanam). Bukan rezeki Ne lagi. Lambat cepat yah Tuhan nak beri."


Buat mereka senasib saya, berpeganglah pada kata-kata ini dan sentiasalah percaya rezeki dan kasih sayangNya.


"masing-masing Kami anugerahkan mereka itu dan mereka ini pun dengan pemberian Tuhanmu. Pemberian Tuhanmu tiada terlarang (kepada sesiapa jua pun)"

- Al Isyrak, 21







2 comments:

MoHd HaZiQ said...

Hanam... gud luck with everything. =)

mic in my earphones said...

thanks haziq..u too..

::shout box!::

"masing-masing Kami anugerahkan mereka itu dan mereka ini pun dengan pemberian Tuhanmu. Pemberian Tuhanmu tiada terlarang (kepada sesiapa jua pun)"