viewers

Saturday, November 14, 2009

KOPITIAM : Konflik Hidup Sang Penglipur Lara

Hari ini lengkaplah semula gelaran Penganggur Sepenuh Masa saya. Rasminya saya bukan lagi pekerja sambAlign Centerilan di Restoren Ayam Kampung Lubuk Jong.Bukan saja-saja berhenti tapi saya ambil masa ini untuk berehat dan tenangkan ketegangan minda. Ada konflik cuba menyimpul di rantaian hidup saya ini. Aduh! Letih merasuk ruang diri.

Jujurnya, malas saya nak bercerita panjang tentang konflik ini. Cukuplah anda yang sedang membaca tinta ini tahu bahawa ianya sebuah kisah sesorang yang cuba menegur seseorang tapi tidak secara berhemah. Modus operandinya menyerang semua pihak samada punya kaitan mahupun tidak dalam hal itu serta meleret-leretkan daripada satu kisah ke kisah lain sehingga akhirnya hujahnya memakan diri.

Singkatkan cerita, kita ini sentiasa berada di tengah-tengah perkara. Maknanya, kita tak pernah sentiasa di atas ataupun sentiasa di bawah dalam segala perkara. Apabila kita terlalu lama di sesuatu kedudkan sehingga berasa begitu selesa memangku tempat, kita mungkin terlupa atas dan bawah tempat duduk kita. Kelekaan ini menyebabkan kita lupa asas berharmoni, lalai akan kemungkinan kita juga berbuat kesilapan. Lalu natijah yang menjengah ialah peluru yang sama menikam ke pedal hati kita.

Tuntasnya, kita apabila melihat sesuatu keburukan dan mencuba untuk menegurnya, baiklah kita menegur dengan penuh hemah dan berkira. Perlu ada toleransi dan timbang rasa. Jangan membabi buta kerana perkataannya sahaja sudah jelas haram. Babi-lah katakan. Jadi, mengkritik biar biajak. Ada asas dan dasar. Dalam ruang lingkup yang terbuka dan tidak berbaur kebusukan. Hati-hati menujukan sasaran. Tersalah sasar MAUT padahnya. Belajarlah daripada Puisi Melayu yang berunsur sinis dan sipi. Bukan melulu dan terang benderang. Puisi kita jika diteliti mementingkan unsur perumpamaan dan silih selindung agar mesej dan nasihat yang ditujukan tidaklah tajam dan melukakan. Gunakan ilmu yang kita ada dengan ulasan perkataan yang cermat dan halus. Kehalusan bahasa bisa menembusi lubang yang kecil dan tidak dalam menikam hati seni manusia.

Hukumnya, keikhlasan dan kejujuran perlu dilapikkan ilmu dan kehalusan berbahasa. Barulah jadi sebuah nasihat yang sempurna. Amin.

No comments:

::shout box!::

"masing-masing Kami anugerahkan mereka itu dan mereka ini pun dengan pemberian Tuhanmu. Pemberian Tuhanmu tiada terlarang (kepada sesiapa jua pun)"