viewers

Thursday, April 21, 2011

Hati Kecil : Berbicara Bahasa Tuhan I (Ubat Hati)




Minggu ini, dan minggu mendatang barangkali mengandungi hari-hari yang sukar untuk saya. Meski benar tanggungjawab di tempat kerja tergalas di bahu, lebih daripada itu, tiada beban lain yang memberat. Hakikat hati kecil yang mula goyah imannya. Bukankah saya suka mencari dan mempelajari hikmah hidup ini? Nescaya, titik-titik kecil yang menggelapkan ruang lapang saya dek kerja yang mula menyempitkan, bukan satu alasan yang bakal saya gunakan. Anda yang mengenali saya, haruslah anda mengerti jiwa saya yang tekun meneliti tugas yang menjadi tanggungjawab.

Kadang-kadang Tuhan menduga tanpa saya sangka. Diberikan guruh dan hujan yang menggila. Mengembalikan nota memori yang menyakitkan jiwa. Teringat duka dan air mata di balik hujan yang menangis pada dada langit. Astaghfirullahalazim.

Hati kecil kerap bertanya, tika seluruh jiwa dan raga diserah sepenuhnya kepada Dia yang Maha Sempurna, sentiasa menginsafi jejak langkah yang sumbang, serta dalam rasa ikhlas yang melimpah ruah dan rias syukur atas nikmatNya yang tak terbanding, mengapa masih ada batu penghalang yang mendindingi jalan lurusku?

Berkali-kali kumohon akan keampunanNya. Dosa si hati kecil yang menafikan IrhadahNya. Serta kebesaran QudrahNya. Astaghfirullahalazim.

Hujan lebat lagi. Seperti selalunya. Dalam rintih bacaan Yassin buat hamba Allah yang kehilangan hartanya, hati kecil menangis perlahan. Saat mendayu Khatib melagukan doa ta'zim, hati kecil meratap gerun. Apakah kesuraman hati ini angkara dosa-dosaku yang amat banyak, Tuhanku?

Tatkala kamar malam semakin gelita. Kusujud di atas permaidani kasihMu. Lalu kurebah dalam peritku. Berbicara bahasa Tuhanku. Ya Allah...



No comments:

::shout box!::

"masing-masing Kami anugerahkan mereka itu dan mereka ini pun dengan pemberian Tuhanmu. Pemberian Tuhanmu tiada terlarang (kepada sesiapa jua pun)"