viewers

Saturday, April 25, 2009

Sebenarnya Aku Letih, dan Aku Sunyi!

Aku jujur dan benar. Aku memang penat dengan semua perkara ni. Aku tahulah sekarang ni semua orang pun tengah bajet. Aku tak salahkan siapa-siapa. Tapi aku letih sendiri. Kadang-kadang aku skip juga lunch dan dinner sebab selain niat nak bajet duit, aku letih makan sorang-sorang. Mana kawan-kawan aku?
Setiap kali makan, banyak kali aku makan sorang-sorang. Aku rasa sunyi juga. Sekali sekala aku faham, tetapi kalau dah selalu makan sorang-sorang. Penatlah aku!

"Makan?"

"Tak kut. Takde duit la"
"Nak tengok cerita/anime, kau gi la dulu"
"Takpelah, nak baca manga"
"Dah makan"
"Aku makan ngan awek aku kut hari ni"
"Tak makan hari ni. Esok kot"

Aku tak kisah sangat. Tapi jika difikirkan, beberapa perkara di atas adalah lebih penting daripada teman member makan. Kadang-kadang aku setuju ngan Fizry, kita kadang-kadang baik sangat ngan member tapi member tak pernah hargai kita. Banyak kali juga aku sanggupkan diri teman member makan walaupun ada kerja nak dibuat atau aku dah makan. Sebab aku tak nak member sunyi makan sorang-sorang. Tapi sampai turn aku, manakah insan-insan tadi?

Bajet? Ala..aku pun pernah takde duit. Selalu. Tapi taklah aku skip setiap kali makan. Kalau tengok wayang laju jah. Wayang ngan makan, mana satu keperluan untuk kemandirian spesis? Tak belajar sains ka? Adik aku darjah 3 dah belajarlah makanan penting untuk survival taw!

Kadang-kadang aku protes gak. Masuk bilik, kunci pintu. Duk sorang-sorang layan internet. Orang selalu je komplen. Masuk bilik, kunci. Masuk bilik, kunci pintu! Tapi aku jawab dalam hati:

"Aku memang dipilih untuk melakukan segala perkara sorang-sorang kut...."

Kadang-kadang aku terfikir, kalaulah aku mati kelaparan, atau apa-apa terjadi kat aku, lima belas minggu baru orang perasan kut? Huh..aku tak mahu mati kelaparan sorang-sorang!

Ada sesetengah individu suka banding-bandingkan aku dengan member aku yang beberapa ni.
"Sikit-sikit Fizry"
"Sikit-sikit Haziq"
"Sikit-sikit Zamri"

Halo! Nilah member yang tak tinggalkan member tahu?! Well, tak la selalu. But the thing is diorang will not leave me if I'm alone and hungry. (Would you?). Macam hari tu, Fizry datang dan ajak makan sekali. Mula-mula dia cancel sebab sepupu dia tak makan. Tapi bila dia tahu aku selalu makan sorang-sorang atau tak makan langsung kalau sepupunya itu tak ajak makan, dia pun ajaklah makan sekali (alang-alang). Some words like...
"Siannya.."
"Takpe..."
"Jom.."
"Sekali.."
is kinda sweet even if it sounds hipokrit kadang-kadang (you know why guys..)

Pastu adalah yang bangkitkan suara..
"Alaa..bukan aku tak pernah ajak pun"
"Laa..asal tak bagi tahu aku"

Yo~~~berbuih kut mulut aku! Perut berkeroncong irama senandung semalam pun ada korang dengar? Tak cukup jujurkah aku?? Tak nampakkah mata kuyu, tubuh layu dan muka pucatku??

Jadi, jangan salahkan aku! And one more thing, setiap kali anda ajak aku makan, tak bermakna korang dah jadi tuan aku. Don't like when you say..
"Kalau lapar je cari aku! Lapar cari aku!"
"Mamat ni lah yang baik hati bawa ko makan tahu?!"

Kenapa? Aku tak bersyukur sangatkah??Tak pandai hargai orang?Tak tahu bersyukur? Do you really need reward for saving my masa-masa sunyi dan bersendiri?? Aku akan teman if you do need me..as a repay of what you do (if you think it's necessary) but never..I repeat, never make me feel that I owe you da world for that. I'll thank you for that but there's a limit.

Save me from my self!

Don't you know?
Masa kecik-kecik dulu aku selalu skip lunch and dinner. Sekarang aku dah gastrik. Setiap kali aku skip makan mesti sakit perut. Tu tak cerita lagi kakak aku punya cerita--
Sekarang ni aku tak nak skip lagi. So I beg you to help me!

9 comments:

.millalara. said...

yuPP.. it feels like kalu kite wat baik kat org,, org tu tak penah pon geti nak jage ati kita kan? bek la sengsorang kannn.. huuuu~ sedey2...

mic in my earphones said...

btoi2..
so berbuat baik berpada-pada..bkn slalu..
buat jahat jgn sekali..kna lebih dpd sekali..
kan?

MoHd HaZiQ said...

Hanam... kalo aku berada kt tempat ko pon aku maybe akan makan sorg2. but maybe, aku akan just tapau and makan kt bilik....
Anyway, just be strong.. and sabar. u r one step closed to freedom..

mic in my earphones said...

agree..one step out of this place!
tapau is not good actually..like killing our motherland and ourselves..
lgpun still mkn sorg2..
huh..
memetik kate2 fizry..
"aku rela tak mkn dr mkn sorg2!"

Exa S. said...

been there done that, and u should thank god u don't have a car, because if you do, it would be MORE obvious, trust me.

bersabar byk2 k... god will always be with you.. and go to hell with these ppl, u dont need them..

mic in my earphones said...

some days we wish to see da truth until we find out truth is always hurt..

thanks for the advice..

psl kereta..i dun care u hv kereta or not..need a fren to teman mkn..not kereta sbb kereta mkn minyak jah..

it juz too much asking a fren to do something we should not ask to get--

mic in my earphones said...

it's not entirely like dat..
i'm not blaming anyone out of it..well i dun mean dat it's mine neither..it juz something i wanna tell everyone dat it's suck to have fren wen u're always feeling u're on ur own--

optimistically, i believe that they're thinking of their own self as well..that's how it work i guess..

sometimes they're angels..but sometimes they're not even a human..

makan is not a deal..it's juz about frens-thing..

btw thanks--

Exa S. said...

no..what i mean is when u have a car (not necessarily a car..apa2 yg mmberi manfaat kpd org lain lah.motor pn ok.) akan ada banyaaaaaakkkkkkkkk lagi kwn chipsmore. wawawawawawawawawa

kenangan silam yg agak pahit. hmphh.

mic in my earphones said...

tula..more chips can coz a bitter taste to chipsmore..hahaaa

sesetgh org..dia akan wat baik ngn org yg ada klebihan je...let say tibe2 kak iza yg ada keta..tbe2 rosak..make mereka2 ini akn tibe2 nk mkn je g jmpe org len...btoi x??

::shout box!::

"masing-masing Kami anugerahkan mereka itu dan mereka ini pun dengan pemberian Tuhanmu. Pemberian Tuhanmu tiada terlarang (kepada sesiapa jua pun)"