viewers

Saturday, April 4, 2009

Inikah Dugaanku ?


Bukan sekadar terkesan dengan lagu Ning Baizura yang berpuluh tahun dulu kita semua duk dengar. Walaupun selalu jugak la aku melayan lagu itu, siap tulis lirik dia dan adala jugak dalam telefon untuk dengar kalau-kalau kebosanan datang menjenguk kan?

Tapi hari ini bukan cerita lagu tu, tapi lagu lain (ala-ala orang Kelate and Utara berdialek taw!)--
Lagu sentimental and melancholy gitu. Kisahnya--

Aku ni agakla environment lover kan. Sampai dalam bilik aku bertimbun tin-tin kosong and botol air untuk kitar semula. Depan pintu ada je notis-notis tampal sendiri (dan buat sendiri) pasal kitar semula dan sayangi bumi ni.

Tapi ditakdirkan Tuhan, masa Earth Hour duk busy2 kat Malaysia nih, lagu Ning tadi masuk rentak. Mana tidaknya, laptop aku yang mengandungi data2 terpenting kegradan dari UKM ni nanti, telah ditimpa nasib malang!

Beberapa hari sebelum itu, laptop aku memang dah mula menunjukkan diserang asma. Kejap2 restart, kejap2 restart. Pastu malam sebelum kes Earth Hour ni, aku try buka..wah! menjeritlah hati kecilku sebab dah ok dah cik laptop kesayanganku ini. Lalu bergegaslah aku menaip tesis kan--

Pas dgr azan maghrib aku gi mandi la and mestila kena solat kan. Lepas tu aku gi lepak jap bilik sebelah. Tengok jam, alamak..dah kol 830malam! Earth Hour rakan2! Earth Hour! dengan yakinnya aku menjerit nak gi tutup lampu bilik (sedangkan laptop aku masih buka matanya yang cerah itu).

Belum sempat aku tutup, dengan penuh magik dan ajaibnya, seluruh lampu dan alat2 elektronik yang menggunakan elektrik terpadam dengan sendiri.

Dan malam tu, selain mendengar carut-marut dan suara jeritan manusia yang tensen ngan sistem automatik sesuke hati menutup generator, aku terpaksa mendengar suara hati sendiri yang asyik duk nangis daripada 830malam ari tue...sampaila saat dan ketika artikel ni dituleh----(TT)-

...kesimpulannya, aku meletakkan jawatan sebagai pencinta bumi sebab kebahalulan individu yang tak paham maksud "vote for Earth Hour", aku terpaksa meminjam dan mengemis serta mengharap belas orang lain untuk siapkan tesis, report lab, assignment interaksi mikrob tumbuhan serta perbentangannya--

kalaulah aku kena bayar lebih rm200 untuk baiki laptop aku tuh, yang mana maksudnya baki bank aku tinggal rm10, aku berjanji untuk menyaman kerajaan Dunia!!hahahaha!!!

No comments:

::shout box!::

"masing-masing Kami anugerahkan mereka itu dan mereka ini pun dengan pemberian Tuhanmu. Pemberian Tuhanmu tiada terlarang (kepada sesiapa jua pun)"