viewers

Wednesday, December 16, 2009

MACAM-MACAM KAWAN

KADANG-KADANG kita rasa bersalah apabila dengar kawan2 kita merungut pasal masalah depa. Memanglah rasa bersalah sebab kita tak mampu nak tolong mereka. Yeala, sebagai kawan memang patutlah kita tolong kawan yang duk ditimpa masalah. Lagilah kalau masalah tu ada sangkut pautnya dengan kita. Bertambah banyaklah rasa bersalah menebal dalam diri kita. Maklum sahaja, kita ni mengemis di rantau orang. Orang dah cukup baik kita menumpang bertani di sawah mereka, takkan lah padi mereka tak jadi kita tak boleh tolong walaupun hakikatnya padi kita cuma segenggam..

ADA pula kalau kita teringat, masa kita ada kesempatan rezeki daripada Tuhan, maka mulalah kita membahagi-bahagikan sikit supaya kawan kita ini dapat rasa. Sayangnya, mereka menolak. Takut ada yang dengki, bimbang menyusahkan diri sendirilah, tak kurang juga takut kita santau masuk ubat guna-guna. Kita pelawa ke rumah kita bila kita selalu merempat di rumah mereka kononnya nak balas budi. Mereka nahas kita berkira. Kata tak payah. Anggap kita berlebihan dan segalanya alasan ditabur.

TUT..tut..suatu hari kita dihimpit kesempitan. Kawan ni juga sedang lemas. Selemas-lemas dia kita dan jadi nazak. Lalu sepatah katanya susah, sejuta kali kesusahan itu menghuni banak kita. Kita buat-buat diam. Dalam hati kita menangis kuat. Berdoalah kita bertanya pada Yang Maha Mengetahui: "Kenapa dia sempit waktu aku sempit. Aku senang dia senang. Bila dia masih senang, aku mula menyempit. Kenapa aku sempit?"

AGAKnya Allah mambalas:
"Aku Tuhan dan Aku Yang Maha Mengetahui. Maka setiap yang aku ciptakan terdiri dan dibangunkan di atas tempatnya yang sepatutnya"

Renung-renungkan lah KAWAN-kawanku sekalian.

p/s: Aku suka seseorang biarpun dia tak sukakan aku. Aku akan tetap sukakan kawan aku biarpun dia tak suka kat aku.

No comments:

::shout box!::

"masing-masing Kami anugerahkan mereka itu dan mereka ini pun dengan pemberian Tuhanmu. Pemberian Tuhanmu tiada terlarang (kepada sesiapa jua pun)"