viewers

Friday, August 14, 2009

Erti Yang Terakhir



saya tahu banyak sebab kenapa kita perlu menghargai setiap detik dan masa bila bersama seseorang yang kita prihatin dan kasihi. mungkin ramai yang tak nak ambil tahu atau sekadar membiarkan sahaja bila kesempatan berada di hadapan mata. sebahagian kita sentiasa percaya ada jalan lain di hadapan jalan yang kita pilih pada hari ini sehingga kita terlupa untuk berhati-hati pada hari ini. natijah keyakinan diri suatu hari kita punya peluang untuk mengubah keputusan yang kita buat hari ini menyebabkan kita leka dan ambil mudah pilihan yang kita putuskan pada hari ini tanpa ada pemikiran lanjut.

kita tidak pernah terfikir akan terjadinya perkara terakhir dalam setiap perkara pertama seperti mana wujudnya perpisahan buat peristiwa yang bernama pertemuan. bila kita punya masa bersama, kita sia-siakan dan berharap akan ada peluang kedua dan seterusnya untuk membuat pembetulan akibat perbuatan kita hari ini. saya tak bermaksud sekali kita terleka selamanya kita menderita. atau mungkin jalan yang dipilih adalah kekal tanpa ada jalan pulang. ertinya yang sebenar telaahan saya, setiap pilihan yang dibuat akan kekal dan menjadi kekal dalam ingatan kita apatah lagi jika kita sengaja membiarkan peluang yang ada disia-siakan. saat bila dan waktu bila pilihan dan jalan itu adalah yang terakhir kita tidak pernah tahu. jadi, pokoknya setiap jalan atau pilihan yang kita buat perlu diselidiki dan difikirkan sedalamnya sebelum langkah kita atur ke arahnya. sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.

bayangkan,
apabila ibu kita menegur, kita murka dan mencela tanpa kita tahu adakah itu teguran terakhir ibu buat kita,
apabila kita sama-sama bertukar cerita, kita endah tak endah ceritanya sedangkan kita mungkin tidak tahu itulah cerita terakhir yang mungkin kita dengar daripadanya.
apabila kita terpaksa melupakan hiburan demi studi kita, kita enggan korbankan masa gembira itu dalam keadaan kita tidak pasti mungkinkah itu kali terakhir kita dapat studi dan beroleh pahala jihad.
apabila kita bersolat, bersedekah, berzikir dan bertasbih, berpuasa meniti ramadhan, bertawaf di masjidil haram, kita lalai menghayati detiknya tanpa kita sedari apakah akan ada peluang kedua?
bersolat sekali lagi yang terakhir dan diterima Allah,
bersedekah sekali lagi dengan ikhlas dan diterima Allah,
berzikir dan bertasbih buat kali terakhir dan didengari Allah,
berpuasa di Ramadhan tahun hadapan dengan berkat Allah,
bertawaf sekali lagi dengan payung Allah di atas kita..

akar bicara saya,
hargailah masa yang mengiringi kita di jalan terakhir ini meniti ke akhirat--

jadi salahkah saya berharap
bertemu sekali lagi dengan sahabat-sahabat saya,
bersama-sama meraikan hari gembira saya,
berbuka puasa dan membaca Yassin bersama-sama,
makan bersama-sama,
dan ketawa bersama-sama,
sebelum ianya adalah yang terakhir.

No comments:

::shout box!::

"masing-masing Kami anugerahkan mereka itu dan mereka ini pun dengan pemberian Tuhanmu. Pemberian Tuhanmu tiada terlarang (kepada sesiapa jua pun)"