viewers

Wednesday, October 21, 2009

KOPITIAM:Kisah Penglipur Lara (Setiap Hari adalah Cerita)

Masih berkerja di Restoran Ayam Kampung Lubuk Jong. Setiap hari ada cerita yang saya baca.
Semalam kecih apabila sejadah sebanyak 36 termasuk satu yang menjadi 'imam' sedang bersolat di madrasah Sek. Keb. To' Sangkut berdekatan kampung saya. Hebahnya begitu besar hingga TV9 dan TV3 membuat liputan. Belum habis cerita semalam, hari ini saya dengar lagi. Kali ini tiga di Kota Bharu, satu di Rantau Panjang dan satu lagi di Kedah. Masing-masing ada bilangan tersendiri.
Keliru. Percaya atau tidak dan kerja siapa menjadi persoalan. Hanya mampu mendengar dan memuji namaNya. Sesungguhnya hanya Dia yang Maha Mengetahui. Lagi juga, kisahnya mungkin timbul daripada hasil kerja manusia. Kisahnya sebelum kejadian di SK To' Sangkut, pernah ada rumah di mana sejadahnya sedang solat. Sama gaya. Entahlah. Apa yang menjengah minda anda?

Ada heboh apabila masjid yang dibina kali kedua keretakan dan kian musnah. Isinya kosong tanpa sebab. Salah siapa kami tak pasti. Bila niat mendekati Islam, bukankah diajar kita bersabar. Toleransi jadi hiasan. Pemaaf itu tandanya kita tahu kelemahan diri. Kita juga hambaNya yang hina. Ada dosa dan berbuat salah. Jadi hendaklah kita duduk bertenang. Jadikan hemah Islam sebagai teladan. Mendengar dan berbincang dengan hemah. Berfikir dan bertanya pendapat. Barulah mengikat kata pemutus. Kena perkara halal yang paling dibenci Allah ini kita jadikan jalan sebelum bertemu penghujungnya?

Kemalangan. Seseorang yang baru pulang daripada menyelamat puluhan nyawa terlibat dalam sebuah kemalangan. Keretanya terbalik daripada atas ke bawah. Sayangnya, tak ramai yang suka membantu. Mujur ada insan yang sudi. Syukur, si Misi selamat nampaknya. Doa kita agar beliau selamat. Kali ini dan lain kali. Ada baik juga kita mula terfikir, kenapa yang tak sudi memberi pertolongan kepada mereka yang sering memberi pertolongan.

Kerja. Masih lagi mencari. Cubaan kali ini mungkin ke kota. Menunggu lampu hijau daripada yang punya hak. Yang sedang berlaku akan diteruskan. Cuma mungkin masalah yang sedang membadai perlu saya fikirkan. Masa bilakah baik saya segera berhenti. Ada kerja lain secara sambilan. Minat dan peluang jadi sulaman. Jari menari menjahit manik. Moga Tuhan berikan jalan. Ada juga yang masih mencuba. Suka menulis dan bijak memerhati. Jauh kupandang ke dalam diri. Mana yang baik saya teraskan, yang buruk saya kupaskan. DAP menanya sebagai penulis. Mungkinkah suatu masa, saya terbit selaku penulis artikel? Berdoalah agar saya kecapi yan terbaik. Amiiinn--

Masih belum mendapat berita daripada teman-teman. Sepi sekali.

1 comment:

mr reed said...

ko kalo tulis novel best....ayat ko mmbuai jiwa...hehe

anyhow, keep on trying...same mcm aku, maseh blom ade rzk yg bnar2 ssuai dan bkenan d hati....takpe mgkin ade dlm mase terdekat ni

::shout box!::

"masing-masing Kami anugerahkan mereka itu dan mereka ini pun dengan pemberian Tuhanmu. Pemberian Tuhanmu tiada terlarang (kepada sesiapa jua pun)"