viewers

Wednesday, April 28, 2010

cerita biasa aku

dah lama tak menulis di sini. macam selalu, banyak sangat yang nak dikongsi tapi tak tahu yang mana satu nak ditulis. tengoklah ke arah mana ilham ini mencondong.

baru-baru ini aku ke klinik. sakit kepala. doktor cakap tak ada apa-apa yang membimbangkan. mungkin migrain biasa saja. lagipun tak pernah muntah-muntah seperti migrain lain yang lebih serius. pun begitu doktor agak ketandusan idea bila mengenangkan aku pernah pitam beberapa kali. doktor nasihatkan aku pergi buat blood test kat hospital kalau nak pastikan kalau-kalau aku dianugerahkan tumor atau kanser ke. tapi masih belum pergi. ubat yang diberikan doktor pun makin sikit. maklumlah setiap hari sakit kepala.

mungkin ramai kawan-kawan aku tahu, aku ni sensitif. banyak masalah. selalu juga mereka kata aku ni emosional. suka fikir benda-benda yang kecil-kecil. aku bukan suka sangat berfikir tapi dah itu yang menjadikan aku. aku rasa mungkin aku ni susah nak ubah dah. jadi minta maaflah semua. fikir-fikir balik aku rasa aku tak naklah jadi orang yang suka berkongsi ngan kawan-kawan aku pun. taknak nyusahkan mereka. lagipun aku tahu sangat mereka bukan nak dengar. mereka benci dengar masalah aku. masalah mereka pun mereka malas nak fikir, ni lagilah masalah aku.

tapi masalah aku menjadi semakin serius. pernah beberapa kali akibat terlalu down dengan situasi, aku rasa macam nak telan paracetemol yang doktor bagi tu 6biji sekali gus. aku telefon mak aku cakap aku ni dah tak kuat nak hadapi hidup ini. mak aku senyap je. dia suruh aku tenang dan kuatkan semangat. aku cakaplah aku dah letih sangat untuk hidup. aku nak mak aku pergi haji dulu sebelum aku mati. tapi aku tak tahu berapa lama lagi aku boleh bertahan. jadi aku beritahu mak aku, suruh mak aku doakan kesejahteraan aku. doakan aku sentiasa kuat dan tenang menjalani hari-hari payah aku. doa supaya kehidupan aku berjalan lancar. doa supaya aku gembira selalu. sentiasa sihat daripada penyakit. panjang umur dan murah rezeki. cepat dapat kerja untuk bayar PTPTN dan upah haji dia.

mak aku redha. dia tanya, masalah aku ni sebab kawan-kawan ke? orang-orang sekeliling ke? tu ke sebab aku migrain? aku tak tahu nak jawab. aku cakap. cukuplah mak doakan aku bahagia. kalau ditakdirkan aku mati, doakan aku sempat bawa mak gi haji. mak diam dan bersetuju.

lepas letak telefon, aku diam merenung tikar sejadah. lepas tu aku doa kepada Allah:
"permudahkan jalanku ya Allah. bahagiakan kedua ibu bapaku ya Allah. rahmatilah seluruh keluargaku ya Allah. tariklah nafasku ya Allah, jika aku tak mampu menghadapi ujianMu ya Allah"


amin.

No comments:

::shout box!::

"masing-masing Kami anugerahkan mereka itu dan mereka ini pun dengan pemberian Tuhanmu. Pemberian Tuhanmu tiada terlarang (kepada sesiapa jua pun)"