viewers

Friday, April 30, 2010

My Unforgivable Mistakes?

aku ada pengakuan yang nak aku nyatakan sejujurnya di sini. sebenarnya, hampir setiap sejam dalam hidup aku, aku sentiasa rasa orang lain lebih baik daripada aku. aku fikir seolah-olah aku ini tiada sebarang makna kepada dunia yang ligat berputar ni. aku selalu tanya mereka yang baik dengan aku, "apakah satu kelebihan aku, yang orang lain perlukan daripada aku?"

jawapannya, tiada. aku cuma tak tahu. dan tak pernah ada individu yang cuba beritahu sejujurnya, sebetulnya. jadi aku sedar aku ini sangat lemah dan teruk lagi hina dan salah dalam segala perkara. keyakinan aku tipis. malah, aku selalu fikir aku bersalah. bergaduhlah dengan mana-mana orang, atau berlaku apa-apa salah faham, aku selalu minta maaf. kadangnya memang salah aku. aku meronta marah, namun akhirnya aku juga yang tak putus-putus memohon ampun.

tapi hari ini, aku silap. silap kerana aku sebenarnya belum cukup teruk lagi. seorang kawan aku, dengan penuh emosi memberitahu aku sejujurnya, "kau ni suka salahkan orang. kenakan orang takpe. tapi bila orang kenakan kau, kau merajuk. marah. nak suruh orang minta maaf. selalu salahkan orang. banyak sangat syarat nak kawan ngan kau."

aku fikir-fikir balik. begitu rupanya. jadi, selama ini tekanan rasa aku ni bersalah dengan orang dan rasa tak senang hati hingga nak bunuh diri sebab ada yang sakit hati dengan aku sebab aku tersalah buat apa-apa pada mereka, belum cukup lagi.

aku terfikir bahagian 'banyak sangat syarat nak kawan ngan kau'. aku fikir mungkin juga. sebab kadangnya aku rasa tak patut kawan aku pergi minum beramai-ramai tapi tinggal aku seorang. kawan aku rancang bercuti dan bersuka ria tetapi aku tak tahu. kawan yang tak kisah kita lapar atau dahaga. kawan yang itu dan ini. yang bagi aku tak sepatutnya jadi kawan.

bila aku fikir balik, apa yang aku buat pada mereka, ada la kot aku tak ajak mereka makan atau rancang apa-apa tanpa mereka atau seumpamanya. tapi itu sebab aku sendiri dah kena. i saw an obvious line between me and them. i just at my side and i'm so afraid to go off the limit they drew. aku fikir lagi.

aku rasa, satu perkara yang aku benar-benar setuju ialah aku selalu menyusahkan kawan-kawan aku. tak perlu dinyatakan. memang begitu. mungkin aku memang patut mati sebab terlalu banyak nyusahkan kawan-kawan aku.

tapi aku tak setuju dengan sesetengah bahagian. kawan aku pernah tegur aku. bila aku menjawab bagi mempertahankan pendirian aku, mereka tuduh aku degil dan tidak bisa terima nasihat. bila aku diam dan menjawab 'iye' atau 'baik', inteprentasikan pula aku sebagai merajuk.

betul aku punya salah. banyak barangkali. tapi aku tahu yang aku suka minta maaf. "sorry" dah jadi darah daging aku. setiap hari ada sahaja perkataan itu ambil tempat. mungkin belum cukup lagi. sorry kawan-kawan.

kali ini aku nak minta maaf secara terbuka. maff juga bagi mereka yang namanya ditulis tanpa selindung di sini..
untuk minggu ini sahaja,
1. aku terpukul fizry. dia gurau-gurau masa aku tengah facebooking. sorry fizry.
2. aku diam beberapa ketika ngan hisham. sorry juga. bukan niat diam diri.
3. aku terguna beberapa barang kak ayu tanpa kebenaran. sorry kak ayu.
4. aku tersentuh Farhan dengan EtBr. sorrry..
5. aku terputus silaturahim dengan Izzul Faiz. maaf.
6. sapa2 lagi. sorry.
7. aku terlupa diri aku siapa. terlupa menjaga diri sendiri. meracuni fikiran ku untuk bunuh diri. aku tidak menghormati diri sendiri. sebesar-besar sorry yang ada buat Hanam.

aku nak sampaikan satu pesanan kawan aku pada Hanam..
"Hanam, you deserve to be happy"


next story..adakah syarat menjadi kawan?

No comments:

::shout box!::

"masing-masing Kami anugerahkan mereka itu dan mereka ini pun dengan pemberian Tuhanmu. Pemberian Tuhanmu tiada terlarang (kepada sesiapa jua pun)"