viewers

Tuesday, May 11, 2010

Bila Imperfect nak dijadikan Perfect--

sebelum aku diturunkan ke muka bumi ni, malaikat aku ada pesan, Allah jadikan aku manusia bermaksud aku ini lemah siti situ sana sini. aku ni tak sempurna. akan ada banyak salah dan silap bakal aku buat. tapi Dia, Penciptaku itu Maha Baik dan Maha Sempurna. Dia sentiasa beri peluang untuk aku mencuba dan terus mencuba. Dia suruh aku belajar daripada kesilapan dan buat yang lebih baik selepasnya. bila aku diciptakan tidak sempurna, tidak bermakna aku harus melukut dan tidak berusaha menjadi yang lebih baik, yang lebih sempurna. jadi diturunkan aku ke dunia sebagai tempat ujian. masanya berbeza setiap calon, dan setiap calon termasuk aku tidak pernah pasti berapa lama ujian bakal berlangsung. apa yang penting sepanjang perjalananku perlu dipenuhi dengan usaha dan tawakal.

pertama kali dalam setiap perkara, kita bermula daripada kosong. bila kita melalui jalannya, kita akan berbuat silap dan beroleh pengalaman. pengalaman akan ajar kita erti kepayahan dan kurniakan kita ganjaran. itu caranya.

it's okay. it's okay apabila media LB yang dipanaskan tiba-tiba meletup dalam microwave. it's okay apabila pour LB media menjadi terlebih-lebih. it's ok apabila buat cDNA synthesis dan PCR tak pernah menjadi-jadi. it's okay apabila BLAST gen melalui NCBI susah nak mampos. it's okay apabila pokok tobacco asyik me-layu-kan diri mereka. it's okay apabila budak-budak praktikal tanya blank tak tahu nak jawab apa. it's okay as long as kita mencuba untuk tahu dan dapatkan yang terbaik.

beritahu diri kita, kita berjanji untuk buat yang terbaik. setiap kegagalan kita tahu mana silapnya. kita cuba cari dan ubah yang lemah. kita kuat dan bersungguh. suka apa yang ada di depan kita. apa yang tidak kita ketahui, kita belajar daripada yang pertama kali ini. setiap yang pertama kali, bila hasilnya terbaik, maka kuranglah yang kita belajar. bila hasilnya kurang daripada apa yang kita mahukan, kita berusaha lagi. setiap percubaan adalah pelajaran yang terbaik. jadi jangan sesekali kita mengalah. kita akan terus mencuba sehabis daya kita. belajar setiapnya. bila kita mencuba Allah tahu. bukankah Dia yang Maha Mengetahui sedalam mana cinta dan usaha kita untuk menyempurnakan perkara itu. berilah yang terbaik dan insyaAllah, dengan kehendakNya, Dia yang Maha Sempurna akan setia membantu. itulah SifatNya yang Maha Baik--

sentiasa ingat pesanan Siti Nurhaliza,
"Apapun yang terjadi, berjalanlah tanpa henti...
...nanti kita kan tahu, betapa bijaknya hidup,
..sepahit apa pun ini, pelajaran yang bererti "

-MELAWAN KESEPIAN, Hadiah daripada Hati

jadi, Hanam, jangan berhenti mencuba. berilah yang terbaik dan percayalah, Dia akan sentiasa ada membantumu--

da first time is always da hardest. especially when you know life is too short and you wanna keep everything as perfect as you might. dun give up Hanam,you'll learn from it and you'll be so much better then--

No comments:

::shout box!::

"masing-masing Kami anugerahkan mereka itu dan mereka ini pun dengan pemberian Tuhanmu. Pemberian Tuhanmu tiada terlarang (kepada sesiapa jua pun)"