viewers

Thursday, October 20, 2011

Hati Kecil : Sambut. Seluas-luasnya.



Hidup tak selalunya terletak mengikut susunan perancangan kita. Kita hanya merancang, dan seperti selalunya, kita diberitahu Tuhanlah penentu segalanya. Kadang-kadang, sekuat mana pun kita berusaha, merancang masa depan yang lebih baik di hadapan kita, keputusan boleh jadi sangat berlainan.

Kita boleh menganggap, seperti katanya cendekiawan Tuhan itu Maha Mengetahui. Lebih tahu yang terbaik untuk kita. Sebahagian juga memujuk kita redha. Menerima ketentuanNya dengan tenang dan pasrah. Malah, sebaiknya kita menyelimutkan diri dengan zuhud. Berusaha sebaiknya dan berserah segalanya kepada Ilahi. Tawakal.

Apa yang harus kita pelajari? Barangkali benar, apa rancangan kita mungkin bukan yang terbaik untuk kita. Atau ada perancangan Tuhan yang lebih baik di hadapan kita. Atau bukan rezeki kita merasai nikmat Tuhan yang ini. Lain kali, mungkin.

Sebenarnya, kita patut mengerti. Perjalanan kita benar-benar satu ruang yang menguji. Di kiri kanan kita akan sentiasa diuji. Baik yang membahagiakan atau yang mendukacitakan, kita tetap berada dalam ujianNya. Ujian yang memeriksa hati kita supaya berserah diri sebulat-bulatnya kepada Yang Maha Menciptakan. Serta mengenal erti syukur dan berterima kasih.

Tuhan itu Maha Penyayang. Dia memberikan kita masa untuk berbahagia supaya kita seringkali sedar akan kasih sayangNya yang tak kunjung malap. Namun Dia juga sediakan dugaan untuk kita agar apabila tiba masanya, kita kenal diri kita ini lemah dan memerlukan tempat bergantung harap. Dan sebaik-baik tempat bergantung adalah Dia yang Maha Teguh.

Cuba fikirkan seketika, berapa ramai antara kita yang tahu mengenal erti syukur dan mengingati Sang Pencipta apabila terlalu selesa di tempat yang serupa? Sesungguhnya setiap peristiwa yang menimpa kita punya hikmah untuk kita sentiasa menilik sebaik-baiknya.


No comments:

::shout box!::

"masing-masing Kami anugerahkan mereka itu dan mereka ini pun dengan pemberian Tuhanmu. Pemberian Tuhanmu tiada terlarang (kepada sesiapa jua pun)"