viewers

Thursday, January 1, 2009

LANTERA TIMUR: Siti Nurhaliza, Harmoni dan Irama Kita!



Bagai ada kurangnya. Dibandingkan album yang berbentuk serupa, masih ada sedikit rencah yang tak digaul sebati dalam album Lantera Timur ini. Bahkan, aura yang dibangkitkan Siti Nurhaliza, pemilik suara unik nusantara ini dalam Sanggar Mustika tidak begitu ketara dalam album ini.

Namun, muzik yang digarap dalam album ini serasi dengan motif kontemporari. Jika dilihat pada kulit albumnya, bagai ada kecelaruan tema yang dibawa tetapi akhirnya terjawab sebaik selesai menghayati komposisi album ini. Variasi irama dan lagu yang dimainkan seiring dengan lenggok suara penyanyinya begitu menjadi. Keberanian Siti dan hasil produknya harus dipuji. Malah kekaguman sifu M.Nasir akan usaha Siti dalam Lantera Timur berada pada tempatnya. Lihat saja pada kepelbagaian dan keunikan setiap lagu yang dipilih. Ada sentuhan oriental dalam Ada Masa Mata, ada ala-ala lagu rakyat dalam Bintang Malam, ada jiwa sentimental klasik dalam Bulan Yang Mesra, ada rentak etnik kontemporari dalam Cinta Ini, ada rencah ghazal dan balada dalam Kayangan Kita, ada sulaman samrah dalam Di Taman Teman, ada irama padang pasir yang unik dalam Jelmakan Ayumu, ada gaya pop zapin yang rancak diiring dalam Senyum Minang Manis, ada gaulan seloka dan irama tradisional yang kemas dalam Seloka Budi, ada perisa joget dalam Joget Menanti Kasih dan irama Melayu dalam Rasa Antara Kita.

ari segi vokal, Siti kekal terbaik. Lenggok yang kemas dan cantik. Nota rendah dan tinggi yang tepat letaknya serta mainan emosi yang sempurna.
Pilihan saya, hampir semuanya melekat baik di halwa telinga. Sedap dan cantik. Di Taman Teman, nukilan Fauzi Marzuki dan Hairul Anuar Harun merupakan pilihan yang baik. Serta lagu ciptaan Katon Bagaskara, Cinta Ini dan Jelmakan Ayumu (Pak Ngah). Juga, Bintang Malam (Johan Nawawi/Amran Omar), Senyum Minang Manis (Zul Mahat/Abot), Seloka Budi(Adnan Abu Hassan/Azam Dungun) & Joget Menanti Kasih (S.Atan/Habsah Hassan).

Bagi merangkul Anugerah Album Etnik Terbaik, Lantera Timur sudahpun menempah tempat. Tahniah Siti, tahniah SNP!

5 comments:

MoHd HaZiQ said...
This comment has been removed by the author.
MoHd HaZiQ said...
This comment has been removed by the author.
mic in my earphones said...

yeah--after all..
it's still da great album wth a great touch..
kn?

mic in my earphones said...

nape blog ko xleyh ako view ye aziQ!

MoHd HaZiQ said...
This comment has been removed by the author.

::shout box!::

"masing-masing Kami anugerahkan mereka itu dan mereka ini pun dengan pemberian Tuhanmu. Pemberian Tuhanmu tiada terlarang (kepada sesiapa jua pun)"